تغذیه کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 دشوار است، زیرا آنها هنوز در حال رشد هستند و اشتها و عادات آنها روز به روز تغییر می کند.

کارشناسان به ما می گویند که هیچ "رژیم غذایی" برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 بهترین رژیم نیست. در حالی که برای این کودکان باید به دقت دوز انسولین با مقدار قند و نشاسته ای (کربوهیدرات) که می خورند مطابقت داده شود، آنها همچنان به همان مواد مغذی و تجربیات غذایی مانند سایر کودکان نیاز دارند. به همین دلیل است که دانشمندان استفاده از فناوری CGM یا سنجش مداوم قند خون بدون نیاز به اندازه گیری با گلوکومتر و سوراخ کردن نوک انگشتان، و پمپ های انسولین را برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 1، توصیه می کنند.

بزرگترین ترس برای مبتلایان به دیابت نوع 1 هیپوگلایسمی (افت قند خون) است. این می تواند در صورتی رخ دهد که انسولین بیش از حد برای مقدار غذایی که فرد می خورد، تزریق شده باشد، و همچنین زمانی که کودک بدون تنظیم مناسب در رژیم غذایی و دوز انسولین ، بیشتر از حد معمول فعالیت کند که می تواند نگران کننده باشد. به عبارت دیگر، موضوع بسیار پیچیده است.

دوباره، به لطف فناوری مدرن، هر زمان که قند خون کودکی که از CGM استفاده می‌کند، پایین می‌آید، زنگ هشدار صوتی به صدا در می آید و با استفاده از این ویژگی، والدین و کودکان در شب بسیار بهتر می خوابند.بر اساس خوانش های دستگاه CGM و ارسال آن به پزشک معالج، تنظیم دوز انسولین آسانتر و محاسبه ی مقدار کربوهیدرات ها و مواد نشاسته ای در غذای کودک ساده تر می شود.

محققان امیدوارند که با دستگاه های حلقه ی بسته یا پانکراس مصنوعی، که در آن از سیستم CGM و پمپ خودکار انسولین استفاده می شود، والدین و کودکان بر همه ی این مشکلات فائق آیند. تلاشها در جهت ساخت تکنولوژی های مدرن با استفاده از سلولهای بنیادی بیماران در پچ های زیر پوستی که به مدت بیش از 6 ماه نیاز به تعویض نداشته باشند، در حال پیگیری است. محققان امیدوارند در طی 3 سال آینده، تحولی بزرگ در مراقبت از دیابت نوع 1 و کیفیت زندگی این بیماران رخ دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-11-nutrition-kids-diabetes.html